Usein kysyttyä
Kokosimme tähän usein kysyttyjä kysymyksiä liittyen asumiseen, osakkaille ja hallituksen mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen.
Tälle sivulle olemme koonneet taloyhtiön asukkaita usein askarruttaneita kysymyksiä. Mikäli haluat vastauksen kysymykseen, jota ei tältä sivulta löydy, ota yhteyttä meihin klikkaamalla kysymysmerkki palloa selaimen oikeassa alakulmassa.
Asukkaalle
Oletko juuri muuttanut asuntoon ja et ole aivan varma kuinka saat sähköiset palvelumme käyttöösi? Ei hätää, ensimmäisenä asiana kannattaa lähettää sähköpostiosoitteesi isännöinnille tilaamalla tunnukset asukasportaaliin, jotta tunnuksesi saadaan aktivoitua Asukasportaalin-palveluun.
Järjestyssäännöt näet oman taloyhtiösi sivuilta Asukasportaalissa, mikäli taloyhtiön on julkaissut ne niille varattuihin osioihin.
Muissa tapauksissa järjestyssäännöt näkyy asunnon omassa asukaskansiossa tai tiedotteissa.
Lähtökohtaisesti luomme aina tunnukset asiakasyhtiömme asukkaille, jos asukkaan sähköpostiosoite on ilmoitettu isännöinnille, joten pyydämme kokeilemaan kirjautumista ensiksi.
Kirjautumiseen ohje youtubessa (avautuu uuteen ikkunaan)
Kokeilit kirjautua sähköpostiosoitteellasi palveluun, mutta sivusto ilmoitti että sinulla ei ollut tunnuksia? Ilmoita itsesi sähköiseen palveluun seuraavalla linkillä: Tilaa tunnukset asukasportaaliin. Kytkemme palvelut käyttöösi viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Asukasportaalin esittely youtubessa (avautuu uuteen ikkunaan)
Lataa itsellesi kirjalliset ohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Mikäli yllämainitut ohjeet eivät vastanneet kysymyksiin, suosittelemma ottamaan yhteyttä suoraan sivun oikeassa alakulmassa olevaa kysymysmerkkipalloa painamalla.
Asukasportaalin esittely youtubessa (avautuu uuteen ikkunaan)
Vuokralainen ja osakkeenomistaja
– Henkilökohtainen viestintä isännöintitoimiston kanssa
– Sähköiset tiedotteet
– Sähköiset vikailmoitukset, joiden tila ja sisältö päivittyvät asian edetessä
– Oma talous (omien laskujen maksutilanne sekä laskuarkisto)
– Tiedostopankki
– Varauskalenterit (autopaikat, saunavuorot, pesutuvat ja muut tarvittavat)
– Yhtiön yhteyshenkilöiden yhteystiedot
– Oman veden kulutuksen seuranta
Osakkeenomistaja (ylemmän listan lisäksi)
– Sähköiset muutostyöilmoitukset, joiden tila ja sisältö päivittyvät asian edetessä
– Sähköiset yhtiökokouskutsut
– Hankeasiakirjat, jotka hallitus asettaa julkiseksi
– Yhtiön julkiset asiakirjat ladattavissa ilmaiseksi (yhtiökokousasiakirjat, yhtiöjärjestys, tilinpäätökset yms.)
Hallitus (edeltävien listojen lisäksi)
– Yhtiön ajantasainen pankkitilitilanne
– Yhtiön hyväksyttyjen laskujen laskuarkisto
– Valmistuneiden huoltopyyntöjen arkisto
– Sähköisten muutostyöilmoitusten kommentointi ja hyväksyntä sekä arkisto
– Käyttöpäiväkirja
Laajemman erittelyn palveluistamme ja niiden sisällöstä löydät lukemalla lisää sähköisistä palveluistamme
1. Muutosilmoitus postiin, viranomaisille ja isännöinnille:
Muuttoilmoitus kuuluu tehdä viimesitään viikon kuluessa muuttopäivästä. Aikaisintaan muuttoilmoituksen pystyy tekemään kuukausi ennen muuttopäivää.
– Muuttoilmoitus tulee tehdä aina, kun muutat pysyvästi asunnosta toiseen (pysyvä muuttoilmoitus), tai kun muutat tilapäisesti toiseen osoitteeseen (tilapäinen muuttoilmoitus)
– Muuttoilmoituksen lähetyksen jälkeen väestörekisterille, järjestelmä välittää uudet osoitetiedot viranomaisille, Kelaan, Ajoneuvo- ja ajorekisteriin, Verohallintoon, Seurakuntaan ja Puolustusvoimille.
– Muuttoilmoituksen jälkeen myös pankit, vakuutusyhtiöt, lehtitalot ja järjestöt voivat saada uudet tietosi.
– Tiedot kaikista tahoista jotka saavat uudet tietosi on näkyvilllä Väestörekisterikeskuksen sivuilta.
2. Uudet sähkö- ja vakuutussopimukset
Muuttaessa on tärkeää muistaa kilpailuttaa ja sopia uusi sähkösopimus ja irtisanoa vanha sähkösopimus hyvissä ajoin ennen uuteen asuntoon muuttamista. Näin vältyt vanhojen sopimuksien tuomilta ylimääräisiltä maksuilta.
Kun muutat uuteen asuntoon, ilmoita muutosta vakuutusyhtiöösi ja tarkista kotivakuutusehdot uuteen asuntoon. Tarkistathan myös, että kotivakuutus on voimassa myös muuton aikana. Voit lukea lisää vakuutusasioista oman vakuutuksentarjoajasi sivuilta.
3. Muista lähettää tarvittaessa lomakkeet ja tositteet myös Kelalle.
Mikäli olet oikeutettu Kelan tukiin kuten esimerkiksi asumistukeen tai työttömyyspäivärahaan, muistathan lähettää tarvittavat lomakkeet kelalle hyvissä ajoin ennen asuntoon muuttoa jotta vältyt päätöksienteon tuomista viivästyksistä.
4. Sovi internet-yhteyden siirrosta ajoissa palveluntarjoajan kanssa.
Jotta säästyt katkoksilta verkon toiminnassa, muistathan sopia muuton aiheuttamasta osoitteenmuutoksesta palveluntarjoajasi kanssa ennen muuttopäivää.
5. Hanki muuttoauto ja muuttoapu ajoissa.
Muuttoyrityksillä on kiireisiä ajanjaksoja, kuten viikonloput ja kuunvaihteet. Kannattaa siis olla hyvin liikkeellä muuttaessa, jotta vältät kiirettä muuttokuljetuksen sopimisissa.
Usein kysytyt kysymykset laskuihin, laskujen maksuun ja laskutusasioihin löytyvät laskutusten usein kysytyistä kysymyksistä.
Osakkaille
Asukasportaalin esittely youtubessa (avautuu uuteen ikkunaan)
– Henkilökohtainen viestintä isännöintitoimiston kanssa
– Sähköiset tiedotteet, vikailmoitukset ja muutostyöilmoitukset, joiden sisältö päivittyy asioiden edetessä
– Oma talous (omien laskujen maksutilanne sekä laskuarkisto)
– Tiedostopankki
– Varauskalenterit (autopaikat, saunavuorot, pesutuvat ja muut tarvittavat)
– Yhtiön yhteyshenkilöiden yhteystiedot
– Oman veden kulutuksen seuranta
– Sähköiset yhtiökokouskutsut
– Hankeasiakirjat, jotka hallitus asettaa julkiseksi
– Yhtiön julkiset asiakirjat ladattavissa ilmaiseksi (yhtiökokousasiakirjat, yhtiöjärjestys, tilinpäätökset yms.)
Lue isää sähköisistä palveluistamme
Ensimmäisellä kirjautumiskerralla asukasportaaliin saat seuraavat valinnat:
– Haluan vastaanottaa ilmoituksia uusista viesteistä, tiedotteista sekä muutostyöilmoituksen muutoksista sähköpostiini.
– Haluan vastaanottaa mahdolliset kirjeenä lähetettävät paperit sähköisesti asukassivuille.
– Haluan vastaanottaa yhtiökokouskutsut sähköisesti asukassivuille.
Jos olet jo kirjautunut ensimmäisen kerran asukasportaali palveluun ja haluat muuttaa valinnat, niin löydät ylemmät valinnat seuraavasti:
– Kirjaudu asukasportaaliin ja klikkaa vasemmasta alakulmasta nimeäsi
Remontti-ilmoituksen voit tehdä sähköisesti asukasportaalista. Lisätietoja, sekä huomioita remontti-ilmoituksen laatimiseen löytyy täältä.
Remontti-ilmoitus kuuluu tehdä kaikista muutostöistä jotka muuttavat talon rakenteita, tai vaikuttavat naapuriasuntoihin. Näihin kuuluvia muutoksia on esimerkiksi lattian muutostyöt, kaapistojen muuttaminen, tai seiniin liittyvät muutostyöt.
Puretun listauksen remontti-ilmoituksen vaativista muutoksista näet täältä
Remontti-ilmoitus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, koska remonttia ei saa aloittaa ennen kuin taloyhtiö on antanut luvan! Normaali käsittelyaika on 5-10 arkipäivää. Lomakaudella käsittelyaika voi olla jopa 1 kuukausi.
Mikäli laskun tiedot ovat muuttuneet, voit tehdä ilmoituksen muutoksesta isännöinnille nopeasti ja helposti Hausvise-palvelun kautta asukasportaalissa.
Voit ottaa yhteyttä isännöintiin asukasportaalin kautta, josta sähköistä palvelua käyttämällä voit tehdä huoltoilmoituksen ja nähdä ilmoituksen edistymisen reaaliaikaisesti.
Otathan huomioon, että nimitietojen vaihtaminen yhtiön yleisiin tiloihin kuuluu taloyhtiön hoidettavaksi ainoastaan silloin kun yhtiöllä kiinteistöhuolto. Muissa tapauksissa osakkeenomistajan on itsenäisesti huolehdittava nimitietojen vaihtamisesta yhtiön yleisissä tiloissa.
Vaikka tieto kulkee nopeasti ja reaaliajassa, voi joskus ongelmia tulla inhimillisten erehdysten toimesta, joko isännöintitoimistolle tai huoltoyhtiölle. Näissä harvinaisissa tilanteissa on suositeltavaa olla yhteydessä isännöintitoimistoon, jotta tieto saadaan uudelleen kulkemaan niinkuin pitäisi.
Kaikki varausasiat voi hoitaa hyödyntäen sähköisiä palveluitamme asukasportaalissa.
Kaikki varausasiat voi hoitaa hyödyntäen sähköisiä palveluitamme asukasportaalissa.
Ensimmäisellä kirjautumiskerralla asukasportaaliin saat seuraavat valinnat:
– Haluan vastaanottaa ilmoituksia uusista viesteistä, tiedotteista sekä muutostyöilmoituksen muutoksista sähköpostiini.
– Haluan vastaanottaa mahdolliset kirjeenä lähetettävät paperit sähköisesti asukassivuille.
– Haluan vastaanottaa yhtiökokouskutsut sähköisesti asukassivuille.
Jos olet jo kirjautunut ensimmäisen kerran asukasportaali palveluun ja haluat muuttaa valinnat, niin löydät ylemmät valinnat seuraavasti:
– Kirjaudu asukasportaaliin ja klikkaa vasemmasta alakulmasta nimeäsi
Hallitukselle
Kirjautuessasi asukarportaaliin sinun näkymäsi on juuri se, mikä sinulle hallituksen jäsenenä on myönnetty.
Lisäksi saat käyttöösi erillisen hallitus-osion asukasportaalin etusivulle tietokoneella sekä mobiilissa.
Sähköisen dokumenttiarkiston kirjautumiset kuvien kera löydät sähköisen arkiston ohjeista
Tiliotteet, raportit ja talousasioihin liittyvät dokumentit löydät eTalous-palvelusta.
Tiliotteet, raportit ja talousasioihin liittyvät dokumentit löydät eTalous-palvelusta.
Tietoturva on huomioitu palvelussamme niin, että jokaiselle käyttäjälle myönnetään käyttöoikeus heille tarvittaviin palveluun vain asukkaan/osakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Näin pelkästään ko. henkilöllä on pääsy tilille.
Vaikka tietomurron mahdollisuus on pieni, se on silti mahdollista. Tällaisessa tilanteessa järjestelmä pystyy heposti tunnistamaan mikä/mitkä tilit ovat mahdollisesti voineet vaarantua.
Tiliotteet, raportit ja talousasioihin liittyvät dokumentit löydät eTalous-palvelusta.
Tiliotteet, raportit ja talousasioihin liittyvät dokumentit löydät eTalous-palvelusta.
Tiliotteet, raportit ja talousasioihin liittyvät dokumentit löydät eTalous-palvelusta.
Huoltopyynnöt ja muutostyöilmoitukset löydät huoltosovelluksesta.
Laskuihin ja laskutukseen liittyvät
Kuluttajana saatte verkkolaskun/e-laskun käyttöönne kirjautumalla omaan verkkopankkiinne ja tekemällä sieltä taloyhtiölle verkkolaskujen/e-laksujen vastaanottoilmoituksen.
Etsi taloyhtiö verkkolaskuttajista/e-laskuttajista pankista:
1. Löydät taloyhtiön virallisen nimen (asunto oy esimerkki) vastike- tai erillislasku lähettäjä otsikon alta.
2. Y-tunnuksella, joka on laskulla
3. Tilinumerolla, joka on laskulla
Tarkista, että ennen vastaanottoilmoituksen lähettämistä taloyhtiölle, että kaikki tiedot täsmäävät.
Jos et löytänyt taloyhtiötä verkkolaskuttajista/e-laskuttajista, niin todennäköinen syy on ettei taloyhtiöllä ole verkkolaskusopimusta voimassa. Ota tällöin yhteyttä hallitukseen ja pyydä heitä keskustelemaan isännöinnin kanssa verkkolaskutuksen käyttöönotosta. Taloyhtiönne hallituksen jäsenet löydät asukasportaalista yhteystiedoista.
Me IDEALilla pyrimme siihen, että verkkolaskutus tiedot siirtyvät siten ettei asukkaiden tai osakkaiden tarvitse tehdä mitään isännöintitoimiston vaihtuessa. Saamme tarvittavat tiedot vanhalta isännöintitoimistolta.
1. Kirjaudu ensiksi asukasportaaliin
2. Klikkaa etusivulta ”Oma talous”
3. Klikkaa ”Laskut”
4. Valitun sopimukset tiedot otsikon alla on linkki ”ilmoita palautustili tästä”
5. Täytä lomakkeen ”Uusi viesti” tiedot ja lähetä viesti
Isännöintitoimisto kytkee tilin tietoihin ja ilmoittaa asukasportaaliin viestillä kun asia on suoritettu.
Löydät kaikki taloyhtiön lähettämät laskut asukasportaalista.
1. Kirjaudu asukasportaaliin
2. Klikkaa etusivulta ”Oma talous”
Oma talous-osiosta löydät taloyhtiön kaikki lähettämät laskut sekä voit tarkistaa milloin olet maksanut laskut suoritus ajankohtineen.
Suoramaksu sopimuksien muutokset on aina sovittava oman pankin kanssa.
Isännöintitoimisto ei voi tehdä muutoksia asukkaan tai osakkaan puolesta, koska taloyhtiöllä ei ole oikeuksia tehdä muutoksia henkilön henkilökohtaisiin pankkiasioihin.
Löydät kaikki taloyhtiölle kirjautuneet suoritukset asukasportaalista.
1. Kirjaudu asukasportaaliin
2. Klikkaa etusivulta ”Oma talous”
Oma talous-osiosta löydät taloyhtiön kaikki lähettämät laskut sekä voit tarkistaa milloin olet maksanut laskut suoritus ajankohtineen.